Kesihatan

Ciri-ciri overdosis ubat dan cara mengatasinya

Tidak terkira banyaknya kes yang berlebihan pada orang. Mengetahui tanda-tanda overdosis sangat penting untuk mengetahui tanda-tanda bahaya. Overdosis berlaku apabila seseorang mengambil dadah dalam dos yang terlalu banyak dan tidak dapat ditoleransi oleh tubuhnya. Overdosis boleh berlaku secara tiba-tiba dari ubat yang ditetapkan, penyalahgunaan dadah, hingga percubaan bunuh diri. Selalunya, orang tidak tahu seberapa keras ubat yang mereka ambil atau jalankan rawatan diri yang sebenarnya berisiko kerana diambil dalam dos yang tidak jelas.

Gejala overdosis

Apabila seseorang berlebihan, kesannya akan dirasakan di seluruh badan. Bergantung pada dos dan jenis ubat yang diambil, gejala overdosis mungkin berbeza dari satu orang ke orang lain. Umur dan sejarah perubatan juga memainkan peranan. Sebagai contoh, ubat satu dos boleh memberi kesan yang besar kepada kanak-kanak atau orang yang mempunyai penyakit kronik. Beberapa ciri overdosis dapat dilihat dari beberapa petunjuk, termasuk:
  • Tanda vital

Seseorang yang mengalami overdosis mungkin menunjukkan perubahan pada tanda-tanda penting seperti suhu, degupan jantung, pernafasan, dan tekanan darah. Keadaan ini boleh mengancam nyawa apabila tanda-tanda penting meningkat, menurun, atau hilang sepenuhnya.
  • Kehilangan kesedaran

Satu lagi ciri berlebihan adalah kehilangan kesedaran. Bentuknya berupa rasa mengantuk, keliru, dan koma. Ini boleh membahayakan terutamanya apabila seseorang muntah dan cecair masuk ke paru-paru.
  • keadaan kulit

Kulit orang yang mengalami overdosis akan berpeluh sejuk hingga terasa terlalu panas atau sejuk
  • Sakit badan

Gejala lain yang berlebihan adalah merasa sakit di dada kerana masalah dengan jantung dan paru-paru. Apabila ini berlaku, gejala lain yang muncul adalah kesukaran bernafas. Selain itu, sakit perut juga boleh berlaku dengan mual, muntah, dan cirit-birit. Perhatikan tanda-tanda berbahaya seperti muntah darah yang boleh mengancam nyawa.
  • halusinasi

Orang yang terlalu banyak menggunakan ubat juga boleh mengalami gangguan psikologi seperti halusinasi, kegelisahan, kegelisahan berlebihan, dan lain-lain.Selain ciri overdosis di atas, jenis ubat tertentu juga boleh menyebabkan kerosakan organ. Setiap orang bertindak balas terhadap overdosis ubat dengan cara yang berbeza. Perlu diingat bahawa overdosis ubat boleh berlaku pada kanak-kanak, remaja, dan orang dewasa. [[Artikel berkaitan]]

Faktor risiko overdosis ubat

Keadaan tertentu boleh menjadikan seseorang lebih berisiko mengalami overdosis dadah. Beberapa faktor risiko tersebut adalah:
  • Sentiasa mengambil dos ubat yang berlebihan
  • Kembali mengambil ubat setelah lama tidak hadir
  • Toleransi fizikal rendah
  • Baru sahaja dibebaskan dari penjara
  • Sejarah overdosis sebelumnya
  • Keengganan untuk mendapatkan bantuan perubatan apabila diperlukan
  • Ketergantungan pada bahan tertentu
  • Mengambil sejumlah besar ubat

Cara mengatasi overdosis ubat

Sekiranya seseorang berlebihan menggunakan ubat, mereka harus segera mendapatkan rawatan perubatan. Jangan biarkan orang yang mengalami overdosis sendirian, tinggal bersamanya sehingga pegawai perubatan tiba atau berjaya dibawa ke hospital. Sekiranya anda menjumpai seseorang yang mengalami overdosis dan pingsan, condongkannya ke sisi untuk mengelakkan tersedak jika dia muntah. Bukan hanya itu, jangan berikan makanan atau minuman kepada orang yang mengalami overdosis. Dalam beberapa kes, menguruskan orang yang mengalami overdosis boleh menjadi lebih rumit. Contohnya, jika seseorang sengaja menggunakan sejumlah besar ubat kerana masalah mental, perlu ada profesional yang dapat memujuk mereka untuk mendapatkan rawatan perubatan. Selepas itu, satu siri rawatan akan dijalankan seperti:
  • Ujian darah untuk menentukan tahap ubat dalam darah
  • Bertanya mengenai sejarah perubatan dari keluarga atau informan lain
  • Bersihkan perut dengan mengepam atau lavage gastrik supaya bahan ubat yang belum diserap dapat dikeluarkan
  • Memberi arang aktif untuk mengikat bahan ubat supaya tidak diserap ke dalam darah
  • Terapi untuk menenangkan orang yang berlebihan dos yang mengalami kegelisahan atau kesan overdosis pada aspek mental
  • Pentadbiran ubat lain dengan kesan sebaliknya untuk mengurangkan risiko yang mungkin berlaku kerana pengambilan ubat pertama yang berlebihan
Bukan hanya menangani apabila berlaku overdosis, perlu juga memerhatikan orang yang berkenaan. Nilai mengapa overdosis boleh berlaku, sama ada dilakukan dengan sengaja atau tidak. Bagi kanak-kanak, mengalami overdosis dan rawatan boleh menjadi trauma. Untuk itu, pertimbangkan bagaimana mengurangkan kegelisahan anak-anak serta menjangkakan overdosis pada masa akan datang. [[berkaitan-artikel]] Sekiranya overdosis ubat berlaku kerana gangguan mental, risiko berlakunya berulang. Oleh itu, adalah mustahak untuk melakukan pengawasan yang ketat terhadap orang-orang terdekat di bawah pengawasan pakar.